Du kanske aldrig skulle få för dig att använda fuskläder för att det inte är lika fint som äkta. Men du har inget emot att bli brun snabbt utan hjälp av solens strålar. Vad är det som avgör om fusk och oäkta är dålig smak eller inte?
Ibland kan det bara vara äkta
Det finns vissa saker som är svåra att göra kopior av. Vi tycker ju inte att en skådespelare som gör en imitation av en kändis är samma sak. Det kan vara roligt men inte är det som den äkta varan.
Inget slår verkliga Lillbabs men visst är det kul:
Vi kan alltså tänka oss oäkta för att det är lite kul. Men om du vill ha äkta diamant så kommer du ju inte känna att en kopia är så kul. Det blir inte samma sak. Men att säga att ett smycke som har Svarowski stenar inte är fint eller samma sak som dålig smak stämmer ju inte.
Här kanske vi kan säga att det måste bli lite fuskigare än så för att det ska ses som dålig smak. En diamant av plast skulle kanske kunna uppfattas som humoristisk fast helt klart dålig smak.
När oäkta hänger ihop med moral och miljö
En studie som har sett på matvaror och äkthet avslöjade att viktiga punkter för vår uppfattning var ursprung och moral. Det kan alltså vara så att vi aktivt väljer något som inte är äkta för att det är moraliskt korrekt. Då kommer detta inte att ses som dålig smak utan snarare som en god gärning.
Det hela beror med andra ord på varför något är oäkta eller fusk. Dessutom är det ju inte så att det som inte är äkta vara måste framställas som det. Argumentet att det är bättre att välja en oäkta vara kan ju vara så starkt att vi ser det som god ton att välja detta.

Den som bär en äkta päls kanske känner sig manad att säga att det är en fuskpäls för att visa på god smak! På samma sätt kan vi se hur personer som är bruna med brun utan sol produkter visar att de är medvetna och undviker farliga strålar från sol och solarium. Det kan ju inte klassas som att ha dålig smak.
Summan av kardemumman
Vi kan alltså se att fusk och oäkta inte alls kan likställas med dålig smak. Tvärtom så kan det vara det som är billigt och oäkta som hyllas av trendmedvetna personer som tänker mer på hur något ser ut. När alltfler blir medvetna om hur våra val av mode, kost och mer påverkar världen så skapas nya inställningar till fusk och oäkta.